Uczniowie i nauczyciele mogą zgłaszać inicjatywy szkolne

  • Uczniowie i nauczyciele mogą zgłaszać inicjatywy szkolne

W 2022 r. w łomżyńskich szkołach realizowany był Szkolny Budżet Obywatelski, który aktywizował młodzież w trudnym okresie popandemicznym. W nowym roku szkolnym Stowarzyszenie Sapere Aude rozpoczęło nowe działania. Tym razem chcemy wyjaśnić zagadnienie, jakim jest obywatelska inicjatywa uchwałodawcza. Użycie kolejnego narzędzia partycypacji społecznej posłuży zwróceniu uwagi na problemy emocjonalne dzieci i młodzieży. Z naszej diagnozy projektowej wynika, że nie uczymy młodych ludzi tolerowania swoich emocji ani rozpoznawania systemu wartości – podkreśla koordynator projektu – Tomasz Wróblewski. Dodaje: nie chcemy, aby projekt sprowadził się do wytartego „szlagwortu”: „w każdej szkole jest potrzebny psycholog”, dlatego tak ważne jest wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli.

R E K L A M A


Skąd pomysł?

Pomysł narodził się na podstawie realizacji projektu pn. Łomżyński Szkolny Budżet Obywatelski, który odbył się w 4 placówkach szkolnych w Łomży; spostrzeżenia kadry projektowej, która współpracowała z uczniami oraz z kadrą pedagogiczną zaowocowało stworzeniem zarysu projektu. Również posiłkowaliśmy się raportem z ogólnopolskich konsultacji o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Dokument został przygotowany przez Radę Dzieci i Młodzieży RP – mówi Tomasz Wróblewski (Stowarzyszenie Sapere Aude).

Wnioski i rekomendacje

Aby polepszyć kondycję najmłodszych w obszarze zdrowia psychicznego, niezbędne jest podjęcie działań obejmujących wiele poziomów. W raporcie uwzględniono szereg wniosków i rekomendacji w tym temacie. Do głównych zaleceń należą:

  • zwiększenie dostępności specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej (zwiększenie liczby specjalistów) i zachęcenie do studiowania psychologii oraz zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy i zatrudnienia dla specjalistów;

  • konieczność wprowadzenia prostszych procedur umawiania wizyt u specjalistów czy zwiększenia liczby poradni psychologicznych;

  • potrzeba edukacji społecznej i promowania zdrowia psychicznego, np. poprzez kampanie informacyjne – pokazywanie społeczeństwu, że korzystanie z pomocy psychologicznej nie jest czymś wstydliwym;

  • kluczowa jest też poprawa świadomości na temat zdrowia psychicznego w szkołach – wprowadzenie psychoedukacji do programów nauczania pozwoli zrozumieć m.in. jak funkcjonuje ludzki umysł; zmniejszy stygmatyzację osób z problemami zdrowia psychicznego, a nauczyciele, którzy mają regularny kontakt z dziećmi i młodzieżą, będą mogli szybciej zauważyć niepokojące zachowania i sygnały świadczące o problemach zdrowia psychicznego; psychoedukacja może również pozytywnie wpłynąć na atmosferę w klasach i szkołach – dzięki poznaniu swoich emocji, uczniowie są zwykle bardziej spokojni i skupieni na nauce;

  • istotne jest zwiększanie wiedzy rodziców nt. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez m.in. organizację szkoleń, spotkań i warsztatów; swoją wiedzę w tym zakresie można poszerzać z rozmaitych źródeł tj. książki, artykuły i filmy;

  • pomocne może okazać się również promowanie tej tematyki w mediach społecznościowych;

  • należy zadbać o dostęp do wiedzy dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, aby umiały one rozpoznawać symptomy problemów związanych z psychiką i były w stanie skierować dziecko na wizytę do specjalisty.

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki

Realizacja działań projektowych

Projekt pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! zakłada wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli. W ramach działań projektowych odbędą się lekcje z psychologiem pn. Akademia emocji i Motywacji. Zakres tematyczny zostanie ustalony na podstawie rozmowy z dyrektorami szkół oraz pedagogiem tak, aby dostosować do zgłaszanych problemów – zostanie zachowany charakter partycypacyjny – podkreśla Krzysztof Kozicki.

Kolejnym działaniem zaplanowanym przez członków Stowarzyszenia Sapere Aude jest wydarzenia integrujące dzieci i młodzież pn. Tu Działam!

W ramach tego działania w trzech placówkach szkolnych odbędą się wydarzenia szkolne o charakterze integracyjnym; każda ze szkół będzie mogła wykorzystać 5000 zł oraz 1000 zł na działania promocyjne; uczniowie wraz z nauczycielami mogą zgłaszać pomysły, następnie nastąpi głosowanie; społeczność szkolna będzie mogła zadecydować, który projekt wygra, oddając głos. Inicjatywa, która zdobędzie najwięcej głosów zostanie zorganizowana na terenie szkoły.

Zasady inicjatyw szkolnych:

  • Grupa inicjatywna składająca się z uczniów (do 5 osób) i opiekuna (nauczyciel) mogą zgłosić inicjatywę szkolną o charakterze integracyjnym. Maksymalna kwota dofinansowania 5000 zł brutto.

  • Dodatkowo w ramach działania sfinansujemy karty do głosowania, plakaty promocyjne, gadżety itp. Maksymalna kwota dofinansowania 1000 zł brutto.

  • Formularze zgłoszeniowe będą udostępnione w mediach społecznościowych oraz w wyznaczonych miejscach w szkole np. pokój nauczycielski, siedziba samorządu uczniowskiego.

  • W ramach działania grupy inicjatywne otrzymają pomoc trenera, który pomoże sformułować zarys inicjatywy tj. tabele kosztów itp.

  • Nagroda: wycieczka do Centrum Nauki Kopernik dla grupy inicjatywnej, która wygra w głosowaniu.

Ostatnimi działaniem, które podejmujemy na terenie szkół są warsztaty dla nauczycieli pn. Nowe Kompetencje! W ramach tego działania zrekrutujemy 15 nauczycieli z miasta Łomży; podzielimy na 3 grupy 5-6 osobowe; każda z grup przejdzie szkolenie podnoszących kompetencje z zakresu metod rozwoju kompetencji wychowawczych.

MD