Budowa „szprychy” CPK nr 3: Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Rusza kolejny etap prac przygotowawczych

Budowa linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) krok po kroku

R E K L A M A


  • Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, na północnym wschodzie Polski, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

  • Dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko spółka CPK jest po pierwszym etapie konsultacji studium wykonalności (STEŚ). W październiku i listopadzie ub. roku odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3.

  • W trakcie spotkań z samorządowcami i mieszkańcami które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe (od strony technicznej, społecznej i środowiskowej).

Drugi etap. Kiedy i w jakim mieście?

W poniedziałek, 16 maja, rusza II etap konsultacji społecznych dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko

  • Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie „szprychy” CPK nr 3 Ostrołęka – Łomża – Giżycko zacznie się w poniedziałek, 16 maja, o godz. 17:00 w Ośrodku Kultury w Miłkach (w powiecie giżyckim).

  • 17 maja z wariantami przebiegów będą mogli zapoznać się mieszkańcy Giżycka, 18 maja Kolna, a 19 majaPisza.

  • 23 maja zaplanowane jest spotkanie konsultacyjne w sprawie „szprychy” nr 3 w Miastkowie (powiat łomżyński), 24 maja w Kolnie. 25 maja konsultacje odbędą się w dwóch miejscowościach: w Zambrowie i Piątnicy, a dzień później znów w dwóch – w Śniadowie i Troszynie.

  • Kolejny tydzień zacznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).

  • Celem jest doprecyzowanie czterech wariantów, a następnie rekomendacja wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową.

  • Interaktywną mapę czterech wariantów linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko można zobaczyć na stronie CPK.

Kolejne etapy, czyli co dalej?

Wniosek o decyzję środowiskową

  • W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Preferowany wariant inwestorski przedstawimy ze szczegółami samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi).

  • Wariant inwestorski zostanie w tym roku włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).

  • Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r.

  • Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032.

Potencjalne rozwiązania projektowe w Łomży.
Po prawie 30 latach kolej wraca do Łomży. Przez środek miasta, a nie przez obrzeża

  • Wariantowanie rozwiązań dla stacji kolejowej Łomża przewiduje wytrasowanie linii CPK przez Łomżę w miejscu placu ładunkowego dla pociągów cargo, który jest dziś w opłakanym stanie.

  • Budowa nowej infrastruktury pasażerskiej, czyli dworca w centrum Łomży, oznaczać będzie przeniesienie stacji towarowej poza teren miasta. Infrastruktura cargo planowana jest w okolicach miejscowości Konarzyce.

  • Budowa nowej linii kolejowej, w tym dworca kolejowego w centrum Łomży, może uatrakcyjnić tę część miasta i stać się jego nową wizytówką.

  • Lokalizacja stacji pasażerskiej w mieście, a infrastruktury cargo poza nim, oznacza zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych, znaczne skrócenie czasów podróży i podniesienie atrakcyjności miasta dla inwestorów i turystów.

  • Jeśli chodzi o parametry projektowe, możliwe są różne rozwiązania w zakresie przejścia linii kolejowej przez Łomżę: w poziomie „0” (w poziomie terenu) lub „+1” (na nasypie, na murze oporowym albo na estakadzie). Przejście w poziomie „-1”, czyli np. tunel, nie jest rozpatrywane.

  • W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych, w tym m.in. z ul. Sikorskiego (DK63), Wojska Polskiego (DK63) i Nowogrodzką.

  • Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Łomży podróżować będzie ok. 2,2 tys. pasażerów dziennie.

Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godz.?

Czasy przejazdu i korzyści komunikacyjne

  • Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min.

  • Pociągi pasażerskie mają się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

  • Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla woj. warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Walka z wykluczeniem transportowym

Łomża i Orzysz wracają na kolejową mapę Polski.

  • Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno i Orzysz. Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno nie ma w ogóle dostępu do kolei.

  • Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. To miasto czeka na powrót pociągów pasażerskich od 1993 r., kiedy istniejące połączenie zostało zlikwidowane.

  • Nowe połączenie koleją Mazur i Podlasia z Mazowszem, Warszawą i Portem Solidarność to inwestycja realizowana z myślą o tych regionach Polski, które nie rozwinęły w pełni swoich możliwości z powodu ograniczonego dostępu do transportu publicznego. Inwestycje CPK mają na celu likwidację wykluczenia kolejowego poprzez uzupełnienie braków w infrastrukturze kolejowej.

  • Linia Ostrołęka – Łomża – Giżycko, poza zapewnieniem atrakcyjnych czasów przejazdów, zwiększy potencjał turystyczny, włączy nowe miasta do ogólnopolskiej sieci kolejowej i pozytywnie wpłynie na rozwój społeczno-gospodarczy regionu.

Program kolejowy CPK
Większość miast w zasięgu 2,5 godz. podróży

  • Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

  • W tej chwili spółka CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – CPK – Łódź; Łódź – Sieradz – Wrocław; Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami; Sieradz – Kalisz – Poznań; Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów; Trawniki – Zamość – Bełżec; CPK – Płock – Włocławek i Węzeł CPK.

  • Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1300 km z planowanych 2000 km nowych linii kolejowych.

  • Nowe połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy) umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.