Podlaskie „eski”. Wreszcie w realizacji

Mijający rok okazał się przełomowym dla dwóch dużych projektów drogowych w województwie podlaskim. W realizacji znalazła się całą droga ekspresowa S61 (Via Baltica), a w procedurach przetargowych – większa część S19 (10 odcinków), z których na pierwsze trzy podpisano już umowy z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj. Tym samym ruszyła również realizacja pierwszych fragmentów Via Carpatii na Podlasiu.

S61… gotowa

W 2020 roku kontynuowano zadania z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W połowie maja tego roku oddano do użytku II jezdnię obwodnicy Szczuczyna, dzięki czemu wydłużono Via Balticę o kolejne 8 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. W połączeniu z oddaną w 2019 roku obwodnicą Suwałk oraz w 2014 roku fragmentem obwodnicy Augustowa, daje to około 33,5 km S61 w użytkowaniu.

...i w budowie

Trwa realizacja pozostałej części S61. Tylko w bieżącym roku łączne wydatki na taę trasę przekroczyły 1,2 miliarda złotych. Poza zakończoną w tym roku budową II jezdni obwodnicy Szczuczyna, na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zachód, od węzła Kolno do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna oraz Suwałki - Budzisko).

Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zach. - węzeł Kolno o dł. 12,9 km, który został w grudniu przekazany wykonawcy. Z kolei fragment Podborze - Śniadowo (o dł. 19,5 km) jest w trakcie uzyskiwania decyzji o realizacji inwestycji drogowej.

Tempo prac sprawia, że w II połowie przyszłego roku powinny być gotowe – zgodnie z planem – trzy części S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).

Komentarze

  • Marian

    • 4 lat(a) temu
    I to jest to!
    Cała ta S-61 jest wyczekiwana i wytęskniona przez mieszkańców obecnej DK-61.
    Zwłaszcza tzw. obwodnica zachodnia, która będzie prowadzić na łąki pod Jednaczewem.
    Tam już można będzie rozjeżdżać się w dowolnym kierunku...
    Na wprost będzie "na mokro"... :-)
    To będzie silny strumień ruchu odciążający przejazd prze Łomżę!

    To takie miłe, że coś budujemy!

    Zdrowego Nowego Roku!