Kolej wróci do Łomży - jest przetarg na projekt i roboty budowlane

Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na projekt i roboty budowlane, finansowane z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

R E K L A M A


To ważna informacja dla sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców Łomży – w samym jej centrum powstaną dwa nowoczesne, wygodne perony. Do miasta znowu będą mogły wjeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. Ogłoszony przetarg na projekt i wykonanie prac na odcinku Łapy – Śniadowo – Łomża umożliwi skrócenie czasu przejazdu i tym samym powrót połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję we współpracy z samorządem Województwa Podlaskiego.

Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planuje się m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża – Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Wrócą wygodne podróże

Poza przebudową stacji w Łomży, nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów.

źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.