Szkolny Budżet Obywatelski w Łomży?

  • Szkolny Budżet Obywatelski w Łomży?

Szkolny budżet partycypacyjny – to proces, w którym o przeznaczeniu części szkolnego budżetu decyduje społeczność szkolna. Uczniowie i uczennice, a także rodzice, nauczyciele i nauczycielki czy inni pracownicy i pracowniczki szkoły, zgłaszają pomysły, tworzą projekty, a następnie sami wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne.

R E K L A M A


Demokracja bezpośrednia

Szkoła jest pierwszą instytucją reprezentującą państwo, z którą styka się młody obywatel. To w niej kształtuje swoje postawy obywatelskie i ma możliwość doświadczyć prawdziwej demokracji. Szkolny Budżet Obywatelski jest doskonałym narzędziem edukacji obywatelskiej, dzięki któremu uczniowie mogą przekonać się, jak to jest mieć realny wpływ na swoje otoczenie przekonuje Marcin Pieńkowski prezes Stowarzyszenia Łomża - Miasto Obywatelskie 2023.

Zamknięte szkoły, przełożone egzaminy, lekcje przez Internet - tak wygląda rzeczywistość spowodowana pandemią COVID - 19. Jednakże uważam, że jest to czas, aby przeanalizować możliwość wprowadzenia nowego narzędzia partycypacji w Łomży tj. przeprowadzenie rozmów z dyrekcją oraz kadrą szkolną oraz opracowanie wstępnych ankiet z uczniami na zdalnych lekcjach przedsiębiorczości czy też lekcjach wychowawczych. Dodatkowo opracowanie regulaminów, formularzy oraz ustalenie finasowania szkolnych budżetów obywatelskich, aby być gotowym po zniesieniu obostrzeń podkreśla Marcin Pieńkowski.

Wdrożenie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego

Najbardziej oczywistym, bo zgodnym z ideą szkolnego budżetu partycypacyjnego, źródłem jest po prostu budżet szkoły. Każda szkoła dysponuje własnym budżetem przekazanym przez obsługującą ją komórkę finansową. W ramach tych środków szkoły realizują zakupy i płatności dotyczące między innymi wynagrodzeń dla nauczycieli, remontów itp. Dyrekcja szkoły corocznie decyduje o tym, jak rozdysponować środki, dlatego na przykład planując zakup nowego sprzętu sportowego – zamiast samodzielnie go wybierać - mogłaby zorganizować sportowy szkolny budżet partycypacyjny, w którym społeczność szkolna wspólnie wskaże najbardziej przydatny sprzęt, wcześniej diagnozując potrzeby szkoły w tym zakresie i tworząc projekty. Drugą możliwością wdrożenia szkolnego budżetu obywatelskiego jest rozszerzenie budżetu obywatelskiego organizowanego przez miasto Łomża. Również można zlecić wdrożenie SBO organizacji pozarządowej w ramach zadania publicznego.

Możliwości wdrożenia Szkolnego Budżetu Obywatelskiego zostały wykazane; teraz potrzebna jest wola, aby uwzględnić rozwojowe produkty w zadaniach publicznych ogłaszanych przez Urząd Miejski w Łomży czy też znaleźć finasowanie zewnętrzne przekonuje Marcin Pieńkowski.

Dlaczego warto zrealizować szkolny budżet:

  • Dla dyrekcji szkół największą korzyścią jest możliwość usłyszenia o niewypowiedzianych wcześniej potrzebach uczniów i uczennic oraz innych grup, a także odpowiedzenia na nie.

  • Szkolny budżet to także lekcja współdecydowania o szkole oraz współodpowiedzialności za nią. W tym procesie liczy się wspólna rzetelna diagnoza potrzeb oraz szukanie rozwiązań najlepiej na nie odpowiadających.

  • Udział w szkolnym budżecie to także wyjątkowa okazja, by zaszczepić w uczniach i uczennicach ducha samorządności, poczucie wpływu na to, jak szkoła funkcjonuje i co się w niej dzieje, oraz przekonanie, że warto się angażować.

  • Wyjątkowość szkolnego budżetu polega też na tym, że łączy różne grupy w społeczności szkolnej, integruje i uczy współpracy z rówieśnikami, ale też z nauczycielami czy pracownikami administracyjnymi.

  • Przy okazji szkolnego budżetu uczniowie uczą się o świecie szkolnych finansów, a szacując koszt swoich pomysłów, zaczynają widzieć, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Ten proces jest dobrym uzupełnieniem nauki przedsiębiorczości w szkole.

Tekst nadesłany

Komentarze

  • Ale jak to ??

    • 2 tyg, temu
    Płacimy wszyscy podatki i to nie małe, część z nich idzie na edukację , część ludzi straciła pracę przez plandemie , to teraz jeszcze każdy niech dokłada bo sobie pan P. Wymyślił budżet szkolny....
    Czy wy kurwa jesteście normalni ?? !!
    Miasto dla bogaczy ?? !!!
  • krystyna

    • 2 tyg, temu
    bardzo dobry pomysł, aktywizujący szkoły i uczniów trzeba demokracji bezpośredniej duży plus
  • roland z ratusza

    • 2 tyg, temu
    Jak to pomysł Chrzanowskiego, co jest grane?
  • Henes

    • 2 tyg, temu
    Jaki pomysł Mariusza śmiech na sali, urzędnik to liczy godziny aby emerytura była tutaj działania oddolne
  • Krzysztof

    • 2 tyg, temu
    Co to jest? No i kto to wymyślił? A przede wszystkim dlaczego i po co to "coś" powstało?
  • Marian

    • 2 tyg, temu
    Ciekawa inicjatywa zmierzająca wprost do rozwoju tak cenionej aktywności obywatelskiej.
    Moim zdaniem, w Łomży będzie to jednak dość ryzykowne...

    Powodów jest kilka co najmniej.
    Najpoważniejszym problemem są w Łomży wyraźnie istniejące koterie, intryganctwo i nepotyzm.
    Nie tylko wśród tzw. władzy, ale dosłownie, gdzie tylko się da!
    To często partykularne interesy realizujące indywidualne, raczej egoistyczne cele.
    Mam obawy, że środowisko oświatowe w Łomży nie jest wcale lepsze od negatywnych zachowań.

    Pewne nadzieje budzi możliwość refleksji demokratyzującej u "dzieciątek niewinnych".
    Może udać się jakaś ścieżka obywatelska wśród "młodzi agresywnej a aroganckiej"...
    Zagrożeniem będzie brak w Łomży aktywnych, proobywatelskich mentorów.
    Jestem za takim eksperymentem, ale głównie z ciekawości - jak to się skończy.
    Oby tylko ten eksperyment nie kosztował mieszkańców zbyt wiele.

    P.S.
    Na początek budżet w okolicy 0,3 mln złotych musiałby wystarczyć, nie więcej!

  • Wąski

    • 2 tyg, temu
    Uważam pomysł ciekawy, trzeba wykazać źródła finansowania jednakże trzeba pamiętać jak rozdaje się dotacje miejskie ilu darmozjadów trzeba utrzymać. Jestem za!
  • Darek d.

    • 2 tyg, temu
    Popieram pomysł miasto powinno znaleźć środki na nowe wydarzenia a nie tylko na światełka
  • tom

    • 2 tyg, temu
    prezydent wprowadził już młodzieżowy budżet obywatelski ..szkoły pozamykane więc nie ms tematu o budżecie szkolnym,nawet wyborów do młodzieżowej rady nie udało się przeprowadzić to o czym mowa...nie teraz
  • wydzial

    • 2 tyg, temu
    Panie Marcinie uczniowie na zdalnym a Pan budżet szkolny?zawsze może minister dorzucić..do szkół i tak miasto dokłada...
  • toć on o tym mówi proszę uwaznie czytać

    • 2 tyg, temu
    Zamknięte szkoły, przełożone egzaminy, lekcje przez Internet - tak wygląda rzeczywistość spowodowana pandemią COVID - 19. Jednakże uważam, że jest to czas, aby przeanalizować możliwość wprowadzenia nowego narzędzia partycypacji w Łomży tj. przeprowadzenie rozmów z dyrekcją oraz kadrą szkolną oraz opracowanie wstępnych ankiet z uczniami na zdalnych lekcjach przedsiębiorczości czy też lekcjach wychowawczych. Dodatkowo opracowanie regulaminów, formularzy oraz ustalenie finasowania szkolnych budżetów obywatelskich, aby być gotowym po zniesieniu obostrzeń podkreśla Marcin Pieńkowski.
  • ludzie wiadomo, że on wam tego nie wprowadzi bo będziecie sobie naijać elektorat

    • 2 tyg, temu
    niedawno
  • wydzial

    • 2 tyg, temu
    ok....rozumiem,ze pan Marcin o tym mówi, ale nie wiem czy to temat dobry na ten czas..może do ministra powinien pojsc z tym tematem niech wesprze takie budzety
  • wyjasnienie 2

    • 2 tyg, temu
    jak można iść do władzy centralnej jak budżet to budowa samorządności:)

Dodaj komentarz

© 2013 - 2021 xlomza.pl - Informacje z Łomży i regionu

Regulamin | Polityka prywatności i Cookies